Olen viime viikkoina pysähtynyt miettimään, miten paljon antoisia keskusteluja on käyty tapaamisilla. Yhdessä asiakkaiden kanssa ratkottu pienempiä arjen haasteita, kuin pohdittu elämän suuria kysymyksiä. Jokainen keskustelu ja kohtaaminen on ollut merkityksellinen.
Ajattelen, että ammatillisuutta on pysähtyä ja kuulla, mitä toinen kertoo. Vain siten toinen voi vahvistua ja tehdä muutosmatkaansa – kun on tullut kuulluksi ja näkyväksi. ’
Olen viime aikoina saanut muistuttelua, että minäkin opin – koko ajan. Opin luottamuksellisessa vuorovaikutussuhteessa erilaisia asioita. Joskus ne ovat ihan tavallisia konkreettisia asioita, kuten ”näin onnistut ruskeankastikkeen tekemisessä” tai ahaa-elämyksiä, joista voisi muotoilla kokonaan uudenlaisia palveluita.
Vastavuoroisia oppimistilanteita ei synny juuri pääse syntymään, jos ei pysähdy ja ole läsnä vuorovaikutustilanteissa.
Vinkkejä vastavuoroiseen vuorovaikutukseen:
- luottamus / luottamussuhde
- kunnioitus
- kuunteleminen
- Kuuleminen – haluaa oikeasti ymmärtää toista, vaikka ei ajattelisi samoin.
- Avoimuus ja rehellisyys